FO | Nanda | Sykepleiediagnoser | |
2 | 00151 | Selvskade- p.g.a. rusmiddelmisbruk | |
2 | 00069 | Ineffektiv mestring- relatert til uspesifisert psykisk lidelse | |
2 | 00146 | Angst: (spesifiser) | |
2 | 00124 | Håpløshet: (spesifiser) | |
2 | 00141 | Post-traumatisk reaksjon: (spesifiser) | |
8 | 00095 | Forstyrret søvnmønster: (spesifiser) | |
2 | 00131 | Svekket hukommelse: (spesifiser) | |
10 | 00052 | Forstyrret sosial samhandling: (spesifiser) | |
2 | 00083 | Ambivalens: (spesifiser) | |
10 | 00057 | Risiko for mangelfull foreldrefunksjon: (spesifiser) | |
4 | 00001 | Ubalanse i ernæring: Mer enn kroppsbehovet | |
4 | 00002 | Ubalanse i ernæring: Mindre enn kroppsbehovet | |
4 | 00048 | Svekket tannstatus: (spesifiser) | |
|
|
| |
FO | Mål | ||
2 | Rusfri under oppholdet | ||
2 | Er motivert for videre rusfrihet | ||
2 | Er motivert for videre behandling/ utredning | ||
2 | Fysisk, psykisk og sosial kartlegging er gjennomført | ||
2 | Har økt innsikt i egne problemområder, begrensninger, ressurser og muligheter | ||
2 | Har tilegnet seg nye mestringsstrategier i forhold til: (spesifiser) | ||
2 | Har økt affektbevissthet | ||
8 | Har bedre søvnkvalitet | ||
10 | Har økt relasjonskompetanse | ||
10 | Har økt foreldrekompetanse | ||
2 | Har økt tilknytning til det ufødte barn | ||
4 | Har kartlagt og forbedret ernæringstilstand | ||
|
| ||
FO | NIC | Sykepleietiltak og forordninger | Frekvens/tid |
2 | 6610 | Risikoidentifisering |
|
|
| - Informere om kartleggingens viktighet |
|
|
| - Gjennomføre kartleggingsverktøy: (spesifiser) |
|
|
| - Motivere for kartlegging av rusmiddelbruk ved urinprøve |
|
|
| - Motivere for kartlegging av rusmiddelbruk ved alkometer |
|
|
| - Kartlegge kliniske symptomer: (spesifiser) |
|
|
|
|
|
2 | 4510 | Behandling ved rusmisbruk |
|
|
| -Motivere for behandling |
|
|
| - Bruke psykoedukativ tilnærming for å belyse mulige sammenheng mellom rus og psykisk lidelse |
|
|
| - Samtaler med kognitiv tilnærming: (spesifiser) |
|
|
| - Samtaler med mentaliseringsbasert tilnærming: (spesifiser) |
|
|
|
|
|
8 | 1850 | Fremme søvn |
|
|
| - Kartlegge søvn og aktivitetsmønster |
|
|
| - Veilede for å etablere gode søvnrutiner: (spesifiser) |
|
|
|
|
|
7 | 1800 | Egenomsorgsassistanse |
|
|
| - Kartlegge evne til å gjennomføre daglige gjøremål |
|
|
| - Trenger hjelp til: (spesifiser) |
|
|
| - Tilrettelegger for: (spesifiser) |
|
|
|
|
|
2 | 5230 | Forbedre mestring |
|
|
| - Kartlegge og identifisere tidligere og nåværende mestringsstrategier |
|
|
| - Oppmuntre til å identifisere sine sterke sider og ressurser |
|
|
| - Veilede i bruk av mestringsstrategier: (spesifiser) |
|
|
| - Samarbeide om ukeplan |
|
|
| - Tilrettelegge for arbeidstrening: (spesifiser) |
|
|
| - Tilrettelegge for utdanning: (spesifiser) |
|
|
| - Tilrettelegge for fritidsaktiviteter: (spesifiser) |
|
|
| - Tilrettelegge for selvhjelpsgrupper: (spesifiser) |
|
|
|
|
|
12 | 6480 | Tilrettelegge omgivelser |
|
|
| - Utgangsstatus |
|
|
| - Tilsyn | Spesifiser |
|
| - Skape trygge omgivelser: (spesifiser) |
|
|
|
|
|
2 | 5450 | Bruk av terapigruppe |
|
|
| - Delta på: (spesifiser) |
|
|
|
|
|
2 | 5604 | Undervisning: gruppe |
|
|
| - Delta på: (spesifiser) |
|
|
|
|
|
2 | 5606 | Undervisning: Enkeltperson |
|
|
| -Gi informasjon om innhold i Overdosekort |
|
|
| - Gi undervisning/ opplæring i HLR |
|
|
| - Tilby psykoedukativ undervisning |
|
|
| - Gi undervisning/ opplæring til pasient og pårørende: (spesifiser) |
|
|
|
|
|
10 | 5440 | Forbedre sosialt nettverk |
|
|
| - Veilede/trene på sosiale ferdigheter: (spesifiser) |
|
|
| - Utarbeide nettverkskart |
|
|
| - Hjelpe å etablere rusfritt nettverk |
|
|
|
|
|
2 | 8300 | Fremme foreldrefunksjon |
|
|
| - Mor-barn samtaler |
|
|
| - Far-barn samtaler |
|
|
| - Svangerskapsoppfølging: (spesifiser |
|
|
| - Tilby foreldreveiledning |
|
|
| - COS veiledning |
|
|
|
|
|
10 | 7120 | Familiemobilisering |
|
|
| - Tilby parsamtaler |
|
|
| - Tilby pårørendesamtaler |
|
|
|
|
|
2 | 5820 | Redusere angst – Bruk: VBP Angst (ARKIVERT) |
|
|
|
|
|
|
| Opprettholde munnhelse |
|
|
| - Hjelpe å kontakte tannhelsetjenesten: (spesifiser) |
|
|
|
|
|
4 | 5246 | Ernæringsrådgivning - Se: VBP Underernæring |
|
|
| - Veilede i ernæring: (spesifiser) |
|
|
| - Veilede i praktiske ferdigheter |
|
|
|
|
|
12 | 2300 | Administrere legemidler |
|
|
| - Adm. legemidler, observere virkning/ bivirkning | S forordn |
|
| - Sikre at informasjon om forordnede legemidler er forstått |
|
|
|
|
|
10 | 7370 | Planlegge utskrivelse |
|
|
| - Kartlegge behov for videre oppfølging |
|
|
| - Utarbeide kriseplan/ beredskapsplan sammen med pasienten |
|
|
| - Kartlegge og dokumentere behov for individuell plan |
|
|
| - Informere om redusert toleranseevne etter avgiftning |
|
|
| - Sørge for videre medisinering etter utskrivelse er i orden: (spesifiser) |
|
|
| - Samarbeide med eksterne samarbeidsparter: (spesifiser) |
|
|
| - Gjennomføre rusdata |
|
|
| - Legge til rette for målrettet treningstur |
|
|
|
|
|
KDS - Veileder for utvikling, kunnskapsbasering og forvaltning av veiledende planer i sykepleie | |
KDS - NANDA- diagnoser med definisjoner sortert på funksjonsområder | |