FO | Nanda nr | Sykepleiediagnoser | |
2 | 00139 | Risiko for selvskade: (spesifiser) | |
2 | 00151 | Selvskade - relatert til: (spesifiser) | |
2 | 00069 | Innefektiv mestring: (spesifiser) | |
FO |
| Mål | |
2 | Oppnådd skadereduksjon | ||
2 | Er introdusert for alternative mestringsstrategier | ||
2 | Har tilegnet seg nye mestringsstrategier | ||
FO | NIC nr | ||
|
| Sykepleietiltak og forordninger | Frekvens/tid |
2 | 6610 | Risikoidentifisering (1-4) |
|
|
| - Kartlegge risiko for selvmord |
|
|
| - Kartlegge risiko for selvskade |
|
|
| - Kartlegge type selvskade og dens funksjon |
|
|
| - Kartlegge årsak til selvskading (triggere, situasjoner osv.) |
|
|
| - Kartlegge anvendte mestringsstrategier |
|
|
| - Kartlegge gjenopplevelser, unngåelse og hypervigilans (søvnforstyrrelse, vaktsomhet, skvettenhet, konsentrasjonsvansker) |
|
|
| - Kartlegge vansker med å sette grenser og ta egne valg, tendens til overtilpassning og tilstrebelser for å bli likt |
|
|
| - Kartlegge impulsive handlinger, ustabilitet i mellommenneskelige forhold, selvbilde, affekter og selvskade |
|
|
| - Kartlegge sosial tilbakeholdenhet, anspenthet og engstelse samt unngåelse av situasjoner/atferd som kan føre til kritikk eller avvisning |
|
|
| - Kartlegge evne til å gjennomføre dagligdagse gjøremål |
|
|
| - Kartlegge evne til egenrapportering av kroppslige symptomer |
|
|
| - Kartlegge og dokumentere endringer i følelsesuttrykk |
|
|
|
|
|
2 | 5230 | Forbedre mestring |
|
|
| - Veilede i bruk av stabilisering- og mestringsstrategier: (spesifiser) |
|
|
| - Instruere i bruk av avslappingsteknikker |
|
|
| - Oppmuntre til å identifisere sine sterke sider og evner |
|
|
| - Hjelpe å dele opp komplekse mål i små og håndterbare skritt |
|
|
| - Veilede og trene på impulskontroll, emosjonsregulering og atferdshåndtering: (spesifiser) |
|
|
| - Hjelpe å identifisere faktorer som øker trygghetsfølelsen |
|
|
| - Instruere i bruk av mindfullness øvelser |
|
|
| - Tilby støttesamtaler med kognitiv: (spesifiser)(f.eks. ABC – skjema, kjedeanalyse osv.) |
|
|
| - Samtaler med mentaliseringsbasert tilnærming: (spesifiser) |
|
|
|
|
|
2 | 4480 | Tilrettelegge for ansvarliggjøring |
|
|
| - Bevisstgjøre ansvar for egen atferd |
|
|
| - Samarbeide om utarbeidelse av behandlingsplan |
|
|
| - Samarbeide om tiltak som skal iverksettes ved selvskadende atferd |
|
|
| - Iverksette utarbeidende tiltak ved selvskading: (spesifiser) |
|
|
|
|
|
2 | 5602 | Undervisning: Sykdomsprosess |
|
|
| - Undervise i sykdomsprosess: (spesifiser) |
|
|
| - Drøfte ulike behandlingsalternativer |
|
|
| - Dele ut og gjennomgå skriftlig informasjonsmateriell |
|
|
| - Undervise i og forsterke effektiv håndtering av atferd og måter å uttrykke følelser på |
|
|
| - Tydeliggjøre sammenhengen mellom tanker, følelser, kropp og atferd (f.eks. ved bruk av «den kognitive diamant») |
|
|
|
|
|
10 | 7140 | Familiestøtte |
|
|
| - Kartlegge barn som pårørende |
|
|
| - Tilby pårørendesamtale |
|
|
| - Involvere pårørende i behandlingsprosessen |
|
|
| - Kartlegge og tilrettelegge hvordan kontakten med pårørende skal ivaretas: (spesifiser) |
|
|
| - Tilby undervisning: (spesifiser) |
|
|
|
|
|
10 | 7370 | Planlegge utskrivelse –Bruk VBP Planlegge utskrivelse |
|
|
|
|
|
Referanser
KDS - NANDA- diagnoser med definisjoner sortert på funksjonsområder | |
Eksterne referanser
(1) NICE Pathways. National Institute for Health and Clinical Exellence. Pathway opprettet 2011, revidert mars 2012
http://pathways.nice.org.uk/pathways/self-harm/self-harm-overview
(2) Ackley, B.J & Ladwig G.B. (2011) Nursing Diagnosis Handbook: an evidence based guide to planning care, ninth edition
(3) NICE Pathways. National Institute for Health and Clinical Exellence. Pathway opprettet 2011, revidert mars 2012
http://publications.nice.org.uk/self-harm-cg16
(4) NICE Pathways. National Institute for Health and Clinical Exellence. Pathway opprettet 2011, revidert mars 2012
http://publications.nice.org.uk/self-harm-longer-term-management-cg133
|
|